Інститут Україніки

Головне меню

Карта проїзду

 

КАЗКИ


Використання казки для психотерапевтичного впливу на дитину.
              

 

Чому казки виявляють такий великий і позитивний вплив на розвиток дитини?

На матеріалі досліджень дітей, що мають глибокі порушення в поведінці й спілкуванні виявилося, що причина цих порушень втрата сенсу життя. Щоб знайти цей зміст, дитина повинна вийти за вузькі межі зосередженості на собі та повірити в те, що вона зробить значний внесок у навколишній світ, якщо не зараз, то принаймні хоча б у майбутньому.

Почуття задоволеності тим, що дитина робить, дуже важливо для неї. Щоб знайти це почуття, потрібна допомога дорослого. Немає нічого більш важливого для дитини, ніж той імпульс, який дають йому батьки, коли знайомлять з культурною спадщиною всього людства. Доти дитина ще мала, ця культурна спадщина, може бути презентованою в літературі.

Бажаючи знайти відповідь на питання, яким повинен бути літературний твір, здатний допомогти дитині знайти зміст життя, ми приходимо до висновку, що він повинен заповнити увагу дитини, збудити її допитливість, збагатити життя, стимулювати її уяву, інтелект, допомогти зрозуміти себе, свої бажання й емоції. Словом, цей твір повинен зачепити усі індивідуальні особистості дитини.
Такий твір повинен сприяти підвищенню впевненості дитини у собі й у своєму майбутньому.

Усім цим вимогам задовольняє тільки народна казка.

Чому ж саме вона?

Казка - витвір мистецтва, значення казки сприймається по-різному кожною людиною, й навіть у різні періоди її життя. І як кожен вид мистецтва, казка стає свого роду психотерапією, тому що кожна людина (кожна дитина) знаходить в ній своє власне вирішення своїх життєвих проблем.

З іншого боку, культурна спадщина людства знаходить свій відбиток у казці, і через казку  передається дитині. Особливо важлива саме народна казка, тому що вона передається із вуст у вуста, з покоління в покоління.

Вона перетерплює зміни, внесені багатьма людьми. Але це не просто зміни. Вони вносяться оповідачем, виходячи з реакцій слухаючого. Ці зміни, які людина вважає для себе найбільш важливими. Це робить казку дійсно сповненою глибокою людською мудрістю, досвідом, результатом роботи людської свідомості й підсвідомості. Саме тому в казках знаходять своє відображення усвідомлювані й неусвідомлювані проблеми людини протягом усього її життя, та їх вирішення.

Мова казки зрозуміла дитині.

Казка проста й у той же час загадкова: "У деякому царстві, у деякій державі..." або "У ті далекі часи, коли тварини вміли розмовляти...", і дитина вже залишає реальний світ та поринає у світ своїх фантазій, що стимулюються казкою. Казка сприяє розвитку уяви, а це стимулює дитину до вирішення її власних проблем.

Стиль казки також зрозумілий дитині. Казка ніколи не обтяжує  дитину якимось  логічними міркуваннями. Дитина не любить дидактичного повчання, і казка не вчить його прямо. Казка пропонує дитині образи, якими вона насолоджується непомітно для себе, засвоюючи життєво важливу інформацію. Казка ставить і допомагає розв'язати моральні проблеми. У неї всі герої мають чітку моральну орієнтацію. Вони або цілком гарні, або цілком погані. Це дуже важливо для визначення симпатій дитини, для розмежування добра й зла, для впорядкування його власних складних і амбівалентних почуттів. Дитина ідентифікує себе з позитивним героєм, це відбувається не тому, що дитина гарна по своїй природі, а тому, що положення цього героя серед інших більш привабливо. Таким чином, казка прищеплює добро, а не тільки підтримує його в дитині.

Казка дуже близька дитині емоційно, тому що світовідчуття у дитини ближче до світу тварин, чим до світу дорослих. Якщо зрівняти казку з іншими літературними творами, то ми можемо побачити її безсумнівні переваги.

Якщо зрівняти казку з фантазією, то на користь казки можна сказати, що вона має послідовну структуру з певним сюжетом, який розвивається в напрямку щасливого закінчення. У порівнянні з фантазією, казка має ще одну перевагу - в ній усі бажання, навіть нехороші, можуть бути виявлені, і про них можна говорити, обговорювати з родиною. Фантазії ж дитина жахається відкрито висловлювати.

Крім того, внутрішнє інтелектуальне життя дитини можливе тільки тоді, коли зміст казки пройшов через співпереживання до інших осіб чи персонажів. Уся казка - це розповідь про відносини між людьми, казка вводить у коло таких відносин, на які дитина в реальному житті може не звернути уваги. Треба вийти з ситуації, щоб подивитися на неї відсторонено.

Форми елементарної праці цікаві й важливі тому, що між дитиною та дорослим встановлюються своєрідні відносини: це відносини реальної взаємодопомоги, координації дій, розподілу обов'язків. Усі ці відносини, що виникають у дошкільному віці, продовжуються потім на протязі всього життя.

  • 06
  • 09
  • 10
  • 11
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 15
  • 07
  • 08
  • 12
  • 14
  • 15
  • 01
  • avtoportret khudozhnika
  • chi daleko do afriki
  • kholodniy dush istorii
  • mariya bashkirtseva
  • petro yatsik
  • poet iz pekla
  • prigodi kozaka mikoli
  • privatna sprava
  • ukrainski metsenati
  • 25poetiv

Хто зараз на сайті

На сайті 85 гостей та відсутні користувачі

Відкритий лист